fredag 15 januari 2010

Freaky Friday – märkt av djävulen

Jag läser just nu Magnus Nordins senaste bok Djävulens märke. Har inte läst någon av hans tidigare men blev sugen efter att ha hört honom och Mårten Melin diskutera det övernaturliga i sina böcker på bokmässan i Göteborg i höstas. Jag har kommit halvvägs och skulle hellre ha stannat hemma idag och läst färdigt boken men… jag är ju vuxen och förståndig så jag körde faktiskt till jobbet. Längtar dock tills ikväll!

Det här med häxor har alltid fascinerat mig. Jag har skrivit flera uppsatser i ämnet och samlat på mig en del häxböcker genom åren. Det är flera saker som lockar; masspsykosen, de starka självständiga kvinnorna, kunskapen om växter och djur, ritualerna och magin, det vilda otämjda i det till synes civiliserade samhället. Nedan följer ett freaky boktips för er som vill uppdatera era häxkunskaper:

Boken Malleus Maleficarum eller Häxhammaren som gavs ut 1487 blev den mest inflytelserika instruktionsboken för häxjakt och den användes flitigt fram till 1600-talet av både katoliker och protestanter. Under sin tid var skriften den näst mest sålda boken efter Bibeln. Författarna var två inkvisitorer, Sprenger och Kramer. Dessa kloka män lade fram följande (freaky!) teori om varför de flesta häxor är av kvinnligt kön: ”Kvinnor är, genom sin svagare natur och sitt klenare intellekt, mer mottagliga för Satans lockelser.” De två ogifta (!) katolska inkvisitorerna beskyller kvinnorna för att ha ohämmad sexualitet och låg intelligens och är därför mer benägna att falla för djävulens lockelser/ sexuella inviter. Bokens själva titel är skriven i feminin form (maleficarum) och författarna hävdar att själva ordet femina (kvinna) härleds från fe och minus och betyder trolös. Häxors osedliga vanor ägnas stort utrymme (författarna var ogifta…) och huruvida demoner kan ge upphov till avkomma med en häxa dryftas ingående.

Tyvärr hittar jag inte ovanstående bok i bibliotekets samlingar men kolla med din närmaste församling. Kanske finns det ett gammalt slitet ex på pastorsexpeditionen?

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar