onsdag 20 januari 2010

Wordy Wednesday - Glömda och gömda eller anglofila aktiviteter...


Jag är en anglofil, det är bara att erkänna! Jag gillar det mesta som kommer från de brittiska öarna; te, scones, det engelska språket, gamla engelska barnböcker… Därför blev jag väldigt intresserad när jag läste om Kate Mortons böcker på den eminenta sajten Bokhora. En inte helt ovanlig företeelse i litteraturen är när nutida författare gör referenser av olika slag till sina favoritförfattare. Titta bara på Kate Morton! Titeln på hennes senaste bok, Den gömda trädgården, gör en omedelbar koppling till Frances Hodgson Burnetts klassiker Den hemliga trädgården (även utgiven som Den hemlighetsfulla trädgården). Och i Mortons bok förekommer verkligen en engelsk trädgård, både gömd, glömd och hemlig! Inte nog med det, Frances Hodgson Burnett själv är inskriven i handlingen, hon kommer på besök till det gods i Cornwall där en stor del av handlingen utspelar sig.



Just nu har jag börjat läsa Kate Mortons debutroman, Dimmornas lek. Även där står ett brittiskt herresäte i fokus och tack vare Bokhoran Helena har jag förstått att en mycket känd engelsk deckarförfattarinna kommer att dyka upp…

/Magdalena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar