tisdag 12 januari 2010

Tipsy Tuesday – mytologiska väsen och filmatiserad bok


Är du, som jag, en sucker för mytologi? Jag gillar speciellt grekisk sådan. Därför kunde jag ju liksom inte låta bli att läsa böckerna om Percy Jackson av Rick Riordan för ungefär ett år sedan. Till en början tror man att Percy Jackson är en helt vanlig kille (nåja, nästan i alla fall) som har vissa svårigheter i skolan, diagnostiserade som ADHD och dyslexi. På grund av dessa svårigheter har han blivit utkastad från skola efter skola och han och hans mamma har tvingats flytta och byta skola gång på gång. Det är i alla fall det Percy tror att deras kringflackande och hans skolproblem beror på. Tills en dag när massa konstigheter börjar hända... Allt är inte vad det tycks vara, och Percy är inte den vanliga pojke han hela tiden har trott att han är. I själva verket är han son till en av de grekiska gudarna (vem berättar jag inte, det får bli en surprise), och vad gör det honom till? Jo, just det – halvgud. Därmed har han en hel del fiender, som inte är så vanliga, om man säger så. Den första boken heter på svenska Född till hjälte och det är den som kommer på bio i februari i år med filmtiteln Percy Jackson - kampen om åskviggen. Nyfiken? Kolla trailern här!

Hmm, nog dags för mig att läsa om böckerna för att fräscha upp minnet lite. Det är bara de första tre böckerna som finns på svenska i dagsläget, men vill man kan man ju läsa de andra på engelska (totalt finns det fem än så länge)! Mycket nöje – kanske ses vi i biosalongen... :)

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar