tisdag 19 januari 2010

Tipsy Tuesday – om en flicka som stjäl böcker

Boktjuven av Markus Zusak är en bok som jag har varit sugen på att läsa sedan den kom 2008. Först nu har det äntligen blivit av (bättre sent än aldrig?)! Och den var verkligen värd att vänta på...! En mycket vacker historia berättad av den kanske mest ovanlige av berättare: Döden itself. Romanen utspelar sig i Tyskland under Andra världskriget och i fokus står en nioårig flicka, Liesel Meminger. Hennes historia tar sin början på ett tåg, när hon tillsammans med sin mor och lillebror är på väg till ett fosterhem i München. Båda syskonen kommer dock inte fram... Och det är här Liesels bana som boktjuv börjar. Orden och böckerna öppnar en ny värld för henne och hon blir, på ett sätt, besatt av böcker och läsandets konst. Jag har svårt att sätta ord på mina tankar om Boktjuven. Den måste läsas och självupplevas. Du upplever den med största sannolikhet på ett helt annat sätt än jag. Det är en annorlunda bok, som det tog ett bra tag för mig att läsa ut, eftersom det var så mycket att smälta. Ibland måste det få ta tid. Det är, som sagt, en vacker bok, samtidigt som det är en hemsk bok. En bok man gärna vill ha och läsa om och om igen (nu finns den i pocket också, så den är smidig att köpa och får lätt plats i bokhyllan eller väskan - eller varför inte komma till bibblan och låna den?) Fast kanske har du redan läst den?

/Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar