onsdag 25 maj 2011

Wordy Wednesday - felhörningar

Inför helgens festligheter letade jag efter nåt kul att underhålla gästerna med. En kollega tipsade om boken Saltmannen. Jag vet att många redan känner till boken, och hemsidan, men för mig var den en nyhet och eftersom den var så kul måste jag helt enkelt dela med mig av min upptäckt.

I boken, och på hemsidan, kan man läsa om svenska folkets felhörningar av kända låtar. Alltihop började med att författaren, Joakim Arhammar, bestämde sig för att göra en hyllningssida till minne av en blyg klasskamrat som gjorde bort sig rejält när han högt och tydligt sjöng fel i killarnas omklädningsrum. Ett fruktansvärt öde för en tonårskille!

I boken finns massor av heltokiga felhörningar och jag, och kollegorna, skrattade hysteriskt åt till exempel Abbas låt Chiquitita, tell me what´s wrong som felhörd blev: Take your teeth out, tell me what´s wrong.

Vill du ha ett gott skratt ska du låna boken eller gå in på saltmannen.se. Uppföljaren Trygga räkan har just kommit ut och i den boken kan du dessutom läsa om kändisarnas felhörningar och felsjungningar.

/Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar